AT-VM95SH spotyka AT-VM95ML
Niedawno miałem okazję kupić VM95SH za zaledwie 100 euro po tym, jak został użyty do wersji demonstracyjnej w lokalnym sklepie audio. Ponieważ byłem ciekawy, jak usłyszeć wersję z igłą Shibata obok mojego AT-AM95ML, umowa została zawarta. Dostarczono ją z pełną gwarancją, ponieważ odtwarzano na niej tylko kilka płyt przez tydzień. Jest rzeczywiście w nieskazitelnym stanie.
Mam więc zarówno VM95ML z igłą kontaktową Microlinear, jak i niedawno nabytą VM95SH z igłą kontaktową Shibata. Mając ten luksus, postanowiłem podzielić się z wami moimi spostrzeżeniami na temat różnic między dwoma igłami kontaktowymi. Obie wkładki są zamontowane na główce AT-HS6, co pozwala mi natychmiast przełączać się na ramię gramofonu AT-LP120XUSB.
Rodzina wkładek AT-VM95 jest tym, co uważam za najlepsze w klasie średniej wydajności. Jej wydajność cenowa jest już chwalona w wielu audiofilskich magazynach i blogach. Wyjątkowe dla tej rodziny wkładek jest to, że Audio Technica oferuje również igły kontaktowe liniowe, wersję Microlinear i Shibata. Te igły są zwykle dostępne tylko we wkładkach kosztujących nawet dwa razy więcej.
Wiele standardowych sprzedawanych gramofonów jest wyposażonych w doskonały AT-VM95E, który ma tak zwaną igłę kontaktową punktową o eliptycznym kształcie. Możesz po prostu ulepszyć tę wkładkę, wyjmując eliptyczny uchwyt igły i wkładając igły z kontaktem liniowym według własnego wyboru. Voila, ulepszenie wykonane i w przystępnej cenie.
Aby pomóc w dokonaniu wyboru wersji ML lub SH, mam nadzieję, że moje obserwacje pomogą Ci w wyborze odpowiedniej wersji igły.
W mediach społecznościowych toczy się wiele dyskusji na temat tego, którą wersję preferować. Debaty te wahają się od dobrze zdefiniowanych i wyjaśnionych różnic w doświadczeniach dźwiękowych po bardziej „prymitywne” i niezdefiniowane wyrażenia, takie jak uwagi „najlepsze”, „złe” i „zabójcze”.
Komentarz, którym chciałbym się podzielić, jest taki, że nie ma złych ani najlepszych wkładek, które można kupić. Jest po prostu zbyt wiele zmiennych; pomyśl o zmiennych w łańcuchu sprzętu audio, akustyce swojego pokoju i co najważniejsze; Tobie!, Twoim osobistym guście. Więc wkładka, która brzmi pięknie dla mnie w moim pokoju z moim sprzętem, na 99,9% nie będzie brzmiała tak samo w Twoim pokoju z Twoim systemem audio, szkoda.
Jeśli więc poruszasz się w świecie audiofilów, lekcja numer jeden brzmi: „Nie można porównywać wrażeń dźwiękowych jednego słuchacza z wrażeniami drugiego”.
Po wyjaśnieniu tego mogę się z wami podzielić jedynie moimi spostrzeżeniami na temat różnic, jakie usłyszałem w moim systemie dźwiękowym w moim pokoju pomiędzy wkładkami ML i SH.
Te różnice będą również zauważalne w waszym systemie dźwiękowym, ale będzie on miał inne wrażenie i doświadczenie słuchowe ze względu na wyjaśnione zmienne.
Przed rozpoczęciem porównania ustawiłem gramofon na następujące ustawienia wstępne:
VTF (pionowa siła nacisku) 2,00 gr. Ustawione za pomocą skalibrowanej skali igły.
Anti-Skating: 2
Wysokość: Optymalna wysokość ustawiona z dodatkowym 2 mm talerzem korkowym
Używaj w trybie zewnętrznego przedwzmacniacza
Końcówki igieł czyszczone płynem do czyszczenia igieł AT607a i osuszone przed odtwarzaniem.
Mój sprzęt audio użyty do porównania to:
Gramofon: AT-LP120XUSB
Przedwzmacniacz: Schiit Mani
Kabel gramofonowy: JKE MC226 120pf symetryczny kabel gramofonowy
Wzmacniacz; Marantz 8005, wejście aux.
Głośnik wolnostojący: KEF IQ90 seria Bi-wired
Pokój odsłuchowy:
Mój pokój ma drewnianą podłogę z jednym dywanem na środku i tapicerowane meble.
Odtwarzane albumy:
Beethoven, 5 koncertów fortepianowych z Rubinsteinem i Barenboimem
Pink Floyd, The dark side of the Moon.
Haydn, String Quartets, No76, Piano trio.
Eva Cassidy, Nightbird.
Clapton & King, Riding with the King.
Diana Krall, Turn up the quiet
Ike & Tina Turner, „live in Paris”
Robbie Williams, swings both ways
Amy Winehouse, At the BBC
Frank Sinatra, Ultimate Sinatra
Ella Fitzgerald, live at the Crescendo
Johnny Hodges, blue piramid
Vangelis, China
Patti Smith, horses
Bonnie Raitt, Slipstream
Vanhalen, debiutancki album
Bach Toccata en Fuga; na organach gra Marie Claire Alain.
Test:
Zanim mogłem rozpocząć test, grałem na nowym AT-VM95SH głównie po to, aby go rozchodzić. Rozchodzenie to okres, w którym wkładka musi przejść pierwsze wczesne godziny życia, aby osiągnąć optymalny stan wydajności. Po odtworzeniu około 10 albumów poczułem, że nadszedł czas, aby rozpocząć test.
W porównaniu ze standardowym dostarczonym AT-VM95E, którego nadal często używam, od razu widać, że 95ML i 95SH mają inny poziom brzmienia. Przede wszystkim jest mniej zniekształceń w średnim i wysokim zakresie częstotliwości. Przy głośnych i intensywnych poziomach końcówka igły 95SH i 95ML wydaje się być w stanie dokładniej i łatwiej podążać za rowkami płyty. Rezultatem jest mniej zniekształceń i więcej obecności szczegółów. Twój umysł zinterpretuje to jako bardziej relaksujące, co pozwala na dłuższe słuchanie.
Innym efektem jest niski zakres częstotliwości; zarówno 95ML, jak i 95SH mają mocniejszy i bardziej wyrafinowany bas.
95ML i 95SH mają również mniej atrakcyjne zachowanie. W porównaniu do 95E są bardziej narażone na wewnętrzny szum rowka. Podczas cichego przejścia muzycznego 95E jest naprawdę cichszy. Końcówka igły zarówno 95ML, jak i 95SH jest głębiej w rowku, wykrywając zanieczyszczenia. Szczególnie często odtwarzane płyty lub płyty, które nie są wystarczająco czyste, będą wymagały zaakceptowania tej niedogodności. 95E jest o wiele bardziej wybaczalny, dlatego 95E zawsze pozostaje w gotowości do natychmiastowego użycia.
95ML 95SH, różnice.
Na początku lat siedemdziesiątych wprowadzono analogowe kwadrofoniczne systemy dźwiękowe. Aby winyl obsługiwał formaty sygnału kwadrofonicznego, japoński dżentelmen, pan Shibata, zaprojektował specjalną końcówkę igły. Końcówka igły umożliwiała częstotliwości przekraczające 40 000 herców, co jest potrzebne do analogowego 4-kanałowego systemu odtwarzania.
W systemach stereo końcówka igły Shibata umożliwia bardzo wyrafinowane i dokładne śledzenie rowków, co skutkuje doskonałą jakością dźwięku.
Kiedy w latach osiemdziesiątych wprowadzono płytę CD, przemysł płyt winylowych poczuł się zmuszony do poprawy wydajności w zakresie dynamiki i dalszej poprawy rozdzielczości. Opracowano różne końcówki igieł wysokiej klasy, z których igła microlinear lub microlinear stała się popularna obok igły Shibata.
Różnice w dźwięku między 95ML i 95SH są subtelne, ale zauważalne. Twój łańcuch urządzeń audio musi być na najwyższym poziomie, aby skorzystać z unikalnych różnic w dźwięku, których jesteś świadkiem.
Po wielu godzinach słuchania w tych tygodniach znalazłem albumy, w których wyraźnie faworyzowałbym jeden z nich. Dla mnie to dowodzi, że zarówno VM95ML, jak i VM95SH są kompromisami. Nie ma zwycięzcy, który dobrze poradziłby sobie ze wszystkimi nagraniami.
Na przykład w przypadku moich klasycznych albumów, zarówno orkiestrowych, jak i kameralnych, oraz albumów z rockiem symfonicznym, VM-95ML jest świetnym wykonawcą. Tak wiele szczegółów, doskonałe rozmieszczenie instrumentów, dobra scena dźwiękowa, zarówno szeroka, jak i głęboka. VM-95SH również brzmi świetnie, ale jego scena dźwiękowa jest mniej szeroka. Głębia jest bardzo dobra.
Ale co zaskakujące, słuchając wokalistów prowadzących, Krall, Winehouse, Raitt, Sinatra, Fitzegerald, VM-95SH sprawił, że ich głosy były bardziej obecne i przed sceną, co uznałem za przyjemniejsze. Były bardziej blisko i „zwrócone twarzą do mnie”.
Z VM-95ML wokalista zlewał się z zespołem i wydawał się odległy. Wokalista był mniej obecny lub mniej dominujący.
Inną subtelną różnicą jest szum rowka. 95ML ma nieco więcej szumu wykrytego z rowków podczas cichych fragmentów niż 95SH. To nie jest żadna hańba, oba rysiki wymagają nieskazitelnych warunków nagrywania.
Inna niezwykła różnica w efektach: atak klawiszy fortepianu i struny skrzypcowe.
95ML prezentuje je jako bardziej surowe i dokładne. Jako pianista czułem, że 95SH jest nieco stłumiony w atakach.
Nagrania z koncertów na żywo: tutaj faworyzuję 95SH. Dynamiczna obecność koncertu na żywo była dla mnie bardziej przytłaczająca w przypadku 95SH. 95ML jest zbyt „cywilizowany” i brakowało mu uderzenia w środkowej scenie dźwiękowej.
Który wybrać?
Cóż, mam nadzieję, że różnice, których byłem świadkiem, dadzą jakiś kierunek.
Zwróć uwagę na swoje preferencje co do stylu muzyki, gustu i akustyki swojego pokoju – to wszystko są czynniki, które musisz wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.
Jedna rzecz osobiście uważam za najbardziej przyjemną; mam teraz szereg wkładek pasujących do mojego gustu i stylu muzycznego. Nie tylko 95ML i 95SH, ale także wszechstronny 95E.
Często używam tego „great green” na używanych płytach ze względu na jego niższą podatność na szumy rowków. Kiedy odwiedza mnie mój wnuk (7 lat), klikam „great green” na ramieniu, aby odtwarzał single i swoje albumy.
95ML to mój ulubiony model do albumów instrumentalnych, obejmujących szeroki zakres płyt klasycznych, symfonicznych i jazzowych.
Kiedy słucham albumów wokalistów, moim ulubionym modelem jest 95SH.
Wygląda więc na to, że mamy teraz kolejną zmienną; czy każda płyta potrzebuje innego typu wkładki?........
Możesz więc pomyśleć, że musi istnieć idealna wkładka, która może zrobić wszystko. Być może, ale najprawdopodobniej będzie Cię to kosztowało kilka tysięcy, a niebezpieczeństwo polega na tym, że te wysokiej klasy wkładki są tak wyrafinowane, że brzmią neutralnie i nudno według Twojego gustu.
Nie ma nic lepszego niż zabawa w odkrywanie DNA różnych wkładek i igieł według własnego gustu. Posiadanie wielu wkładek pod ręką, które pasują do Twojego osobistego stylu i sytuacji, będzie o wiele przyjemniejsze. Dlatego moim zdaniem lepiej wydać mądrze i zebrać armię wkładek, aby sprostać muzycznym wyzwaniom Twojej kolekcji albumów.
Ciesz się swoją muzyką.
Robert Stuart
Luty 2021, Holandia
Microridge (ml) jest o wiele lepszym cięciem niż shibata. Cięcie shibata przypomina ostrze noża, więc gdy się zużywa, staje się tępe, a punkty styku rosną od pierwszego dnia, w przeciwieństwie do MR, gdzie kwadratowy przekrój płetwy jest wycinany laserowo, co oznacza, że masz ten sam dźwięk na igle, która działała 800 godzin, co nowa. Dźwięk Shibata będzie się stopniowo pogarszał.
Warto również wspomnieć, że powierzchnia styku shibata jest znacznie mniejsza niż MR, a porównując powierzchnię do stożkowej i eliptycznej oraz patrząc na oczekiwaną żywotność, Shibata (w zależności od wersji) wytrzyma 500-600 godzin, MR powinien być dobry przez około 1000, jest to znacznie lżejsze śledzenie niż AT95, więc żywotność będzie krótsza, ale różnica procentowa będzie taka sama.
Mikrogrzbiet ma znacznie dłuższe powierzchnie styku, więc uzyskasz więcej informacji z rowków przy mniejszym zużyciu rowków, co może być tylko dobrą rzeczą, więcej szumu oznacza tylko, że płyta nie jest czysta lub ma uszkodzone rowki.
Chris
https://www.analogueseduction.net/cartridges2/VasariShibata.html?srsltid=AfmBOopPmCb9N5LVqRs4AqBRG6a6jdvAptC993rHoXum2bxYK93iE693